Ukázka i-Studia: Co v člověku tvrzení 'oko za oko, zub za zub' vyvolává
Co v člověku tvrzení "oko za oko, zub za zub" vyvolává
Jak jsme již psaly, tak původním úmyslem nesprávného tvrzení "oko za oko, zub za zub" byla spravedlivá odplata, která by byla adekvátní obranou a zároveň nastavením zrcadla tomu, kdo činí zlo, díky kterému by se mohl poučit a přestat tak v budoucnu toto zlo činit. Toto tvrzení tedy v lidech mělo vyvolávat touhu po spravedlivé odplatě.
Jenomže definice spravedlivé odplaty nebyla lidem známa a tak se názory na to lišily. Dalo by se říci, že lidstvo se rozdělilo na tři tábory:
První tábor věří tomu, že "Boží mlýny melou pomalu, ale jistě", takže odplatu nechávají osudu. Tím se však dostávají d pasivity, že se zlu ani nebrání.
Druhý tábor je hrstka lidí, která pořád věří tomu, že "Boží mlýny melou pomalu, ale jistě", ale také zná, že sami za sebe se zlu mají bránit, že si ho nemají nechat jen tak líbit. Avšak také si uvědomují, že při té obraně si nemají pošpinit ruce.
A poslední, tedy třetí tábor, který je bohužel většinový, jsou ti, kdo přestali věřit tomu, že "Boží mlýny melou pomalu, ale jistě" a tak vzali spravedlivost do svých rukou. Problém však je v tom, že vlastně neznají, co je to spravedlivá odplata a tak se dopouštějí chyb. Díky tomu zlu neubývá, ale naopak přibývá. A tak postupem času v nich začala převládat jakási bezmoc nad tím, že se jim nedaří se zlu ubránit. A tato bezmoc postupem času přešla do zloby, nenávisti a až do pomstychtivosti. Tito lidé se začali považovat za tzv. vykonavatele spravedlivosti, kdy slepě pro ně bylo prvořadé to, aby dotyčnému vrátili to, co sám zlého učinil, a to ještě s úroky, aby dostal co proto. Přestali se však zabývat tím, zda si sami nepošpiní ruce.
Z předchozích řádek tedy vyplývá, že ve většině lidí toto tvrzení způsobuje pomstychtivost, která je zavádí až za hranice, které by svým konáním nikdy neměli přestoupit.