i-Studium: Metoda 'pocit za pocit'
Tato metoda umožňuje spravedlivým způsobem vrátit nepříjemné pocity druhému, které on nám svým ošklivým chováním způsobil. Tato metoda však musí být používána pouze s čistým úmyslem navést toho druhého k prozření tím, že mu dáme pocítit nepříjemné pocity, které on způsobil on nám a které mu mají pomoci, pochopit co svým chováním způsobil.
V jakých případech lze metodu "pocit za pocit" použít?
- pokud dotyčný svoje nesprávné chování opakuje a nezměnil ho po předchozím vysvětlení a domluvě
- pokud si člověk nepošpiní svoje svědomí něčím co je nezvratné (např. vražda, nevěra, znásilnění, ublížení na psychickém či fyzickém zdraví)
Jak metoda "pocit za pocit" má vypadat v praxi?
Nejlépe se vysvětluje na příkladech, tak jeden zde pro demonstraci uvedeme:
Chceme odnaučit dítě lhaní. Dítě nám lže a ačkoliv jsme mu to již řádně vysvětlili a domlouvali mu, aby to nedělalo, tak dítě nám lže dál. Takže dítěti při vhodné situaci, kdy dítě jednoznačně pochopí, že mu lžeme, zalžeme taky.
Dítě však ve lži nenecháme delší dobu, než je nezbytně nutné. Tuto potřebnou dobu poznáme podle reakcí dítěte, zda je smutné, přešlé, zda ho to zasáhlo. A pak mu vysvětlíme, že jsme mu zalhali. Né však proto, že mu budeme odteďka lhát. Ale proto, že jsme byli smutní, že nám lže a že na dobré slovo si nedalo říct. Takže jsme mu chtěli jenom ukázat, jaké pocity lhaní způsobuje a jak to bolí, když nám někdo lže. A že už bude znát, jak vás to bolí a co vám tím způsobuje a že věříte, že už to bude stačit k tomu, aby už nelhalo. Je však důležité dítě ubezpečit, že už to však víc dělat nebudeme.
Pak je dobré ještě dítěti vysvětlit, že pokud by si nedalo ani po této zkušenosti říct a lhalo by dál, takže učiníme nějaké ráznější kroky v podobě nějakých trestů a vyjmenovat tyto kroky konkrétně.